۱۳۹۲ مهر ۲۴, چهارشنبه

نان برنجی




نان برنجی
آرد برنج 250 گرم ( الک شده)
روغن جامد 125 گرم
پودر قند 100 گرم
گلاب 1/4 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد کوچک
پودر هل نصف قاشق چایخوری
تخم خرفه برای تزئین

ابتدا فر را روی 150 درجه سانتی گراد گرم کنید.
کف سینی فر را کاغذ روغنی بندازید .
زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا کنید.
پودر قند و روغن جامد و زرده تخم مرغ را با همزن خوب هم بزنید تا رنگ آن روشن شود .
حالا سفیده تخم مرغ را هم جداگانه خوب هم بزنید تا سفت شود. 
بعد هم سفیده سفت شده را به مخلوط زرده و روغن اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید بعد گلاب را هم اضافه کرده و در پایان پودر هل را با آرد برنج مخلوط کرده و به بقیه مواد اضافه کنید. خوب هم بزنید البته نه به اندازه ایی که به روغن بیفتد . این خمیر کمی شل به نظر میاد .
حالا خمیر را توی یک پلاستیک فریزر گذاشته و بگذارید درون یخچال تا به مدت 2 ساعت استراحت کند. 
بعد از یخچال در آورده اگه سفت بود کمی ورز دهید نه به اندازه ایی که به روغن بیفته ....و بین دو تا پلاستیک فریزر با وردنه به اندازه 1 تا 1/5 سانتی متر باز کنید.
حالا با قالبهای متفاوت قالب بزنید یا اینکه به شکل سنتی از خمیر به اندازه یک گردو برداشته در دست گرد کنید و بوسیله مهرهای مخصوص این شیرینی روی آنرا مهر بزنید و در پایان روی همه تخم خرفه بپاشید . بعد به مدت 20 تا 25 دقیقه بگذارید درون فر تا بپزد ولی زیر شیرینی ها تغییر رنگ ندهد ، بعد از فر درآورده و بگذارید سرد شود و در ظرف مورد نظر گذاشته و نوش جان کنید........pegah
نکته: دمای فرها با هم متفاوت است پس مواظب شیرینی ها باشید به مدتی درون فر قرار دهید که هم شیرینی پخته باشه و هم زیر آن تغییر رنگ ندهد.



۱۰ نظر:

  1. عزيزم شيريني سنتي ايران بايد علاوه بر طعم ،ظاهر سنتي هم داشته باشه ،نون برنجي با شكل پروانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز در پایان توضیح دادم که به شکل سنتی باید گرد باشه ولی اینکه با قالبهای مختلفی آنرا قالب زدم به سلیقه خودم بر می گرده که دوست دارم با نمونه های بیرون ظاهر متفاوتی داشته باشه :) اصل دستورش است که هیچ تحریفی در آن صورت نگرفته و سنتی سنتی است :)

      حذف
  2. ممنون از توضیحات خوبتون.سوالی دارم ،اینجا روغن جامد نداریم میشه با مارگارین یا کره درست کنم؟ من یکبار با دستور دیگه ای درست کردم کمی خشک شد یعنی ترد نشد،شما علتش رو میدونین؟
    ممنون از شما

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. استفاده از آرد برنج مرغوب و ریختن یه روغن جامد خوب در کیفیت شیرینی بی تاثیر نیست دوست عزیز ... ولی راستش معمولا در این شیرینهای ایرانی تاکید میشه از روغن جامد استفاده کنید باید حتما از روغن جامد استفاده کرد اگه هم در دسترس نبود شورتنینگ که در خارج از ایران هست میتونه گزینه مناسب تری نسبت به کره و مارگارین باشه چون کره شیرینی را کمی سفت میکنه :)

      حذف
  3. سلام خسته نباشید

    اگر محبت کنید من را راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم :من دوست داشتم این شیرینی نان برنجی را درست کنم ولی این جایی که من زندگی میکنم نتوانستم ارد برنج آماده تهیه کنم ,میشه فقط برنج را در اسیاب ریخت و آسیاب کرد و ارد برنج تهیه کرد ,
    در مورد روغن جامد هم همیطور شما در سوا ل دوستان گفته بودید از شورتینگ استفده کنید ولی من نتوانستم ان را هم پیدا کنم میشه از کره گیاهی استفاده کرد معمولا من در همه کیکها و شیرینیها از این کره استفاده میکنم .
    یک سوال هم در مورد شیرینی نان نخودچی داشتم ارده نخودهای اینجا معمولا از نخود خام هست میشه لطف کنید بگید میتونم از این نوع ارد نخود استفاده کنم

    خیلی ممنو ن بابت وقتی که میگذارید پیشا پیش عید را هم تبریک میگم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم شما برای تهیه آرد برنج خوب می تونید برنج مرغوب را بشویید و بگذارید خشک بشه و بعد آنرا آسیاب کنید و دو بار الک کنید تا حسابی صاف شه . در مورد سوال دوم اینکه نه متاسفانه شیرینی های سنتی ایرانی حتما باید با روغن جامد درست شه چون با کره خمیرش خشک میشه و شیرینی مرغوبی نخواهید داشت . در مورد سوال سوم هم باید بگم متاسفانه باید حتما حتما از پودر نخودچی استفاده کنید و آرد نخود خام مناسب این شیرینی نیست . یکی از دوستان در خارج از کشور از مغازه های ترکی یا عربی آردذ نخودچی را تهیه می کردند . منم از شما تشکر می کنم عزیزم و سال جدید و خوبی را براتون آرزو می کنم :)

      حذف
  4. ببخشید من سوال کرده بودم در مورد شیرینی نان برنجی و نان نخودچی ولی متاسفانه نه سوالم تایید شده و نه جوابی گرفتم
    میخواستم بدانم اگر کمکی نمیکنید از وبسا یتهای دیگه بپرسم چون من می خواستم این شیرینی را برای عید درست کنم
    با تشکر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم من همیشه و هر روز آن نیستم که سر ساعت و سریع جواب بدم اگه دیر شد ببخشید . اگه هم شیرینی را درست کردید نوش جان :)

      حذف
  5. ممنون بابت راهنمایی هاتون و وقتی که گذاشتید

    شما هم سال خوبی داشته باشید

    پاسخحذف
  6. ممنون وسپاس ازشماعزیز

    پاسخحذف