۱۳۹۲ آبان ۶, دوشنبه

مسقطی زعفرانی


مسقطی زعفرانی

براتون یه مسقطی خوشمزه و خوش رنگ آوردم که توی جنوب خیلی خیلی معروفه و خیلی هم طرفدار داره اینم یه دستور اصیل مامانی پز .... آخه  مامان بزرگم الان خونه ما مهمونه منم دست بکار شدم و زیر نظر مامانی یه مسقطی خوشمزه درست کردم .... لازم به ذکر است مسقطی معمولی در بیشتر شهرهای ایران  با کره سرد و سفت درست میشه و تهیه آن مدت زمان کمتری می برد. ولی مسقطی جنوبی به مدت طولانی و هم زدن مدوام درست میشه و بجای روغن مایع می تونید از کره آب شده هم استفاده کنید .

نشاسته  1 پیمانه ( می تونید هم از نشاسته گل استفاده کنید و هم از پودر نشاسته ) من از نشاسته گل استفاده کردم.
روغن مایع 1/2 پیمانه
آب سرد 1 پیمانه
آب داغ 1 پیمانه
گلاب 1/2 پیمانه
زعفران آسیاب شده 1 قاشق چایخوری
شکر 1/2 پیمانه
خلال بادام  2 قاشق غذاخوری ( در صورت تمایل )

اول از همه نشاسته را توی یه ظرف بریزید و روش یک پیمانه آب سرد بریزید و هم بزنید تا نرم بشه.حالا آب جوش را با شکر مخلوط کنید و هم بزنید تا شکر توی آب حل بشه.
بعد زعفران ساییده شده را توی یک لیوان بریزید و بهش گلاب اضافه کنید و به کناری بگذارید.
نشاسته را یه هم بزنید تا از حالت ته نشین شدن بیرون بیاد . حالا توی یک دیگ چدن یا لعابی روغن بریزید و نشاسته و شکر محلول شده را اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته غلیظ بشه....
بعد هم نوبت اضافه کردن خلال بادام و محلول گلاب زعفران است و باز هم خوب هم بزنید تا مواد با هم  مخلوط بشه .
از این قسمت به بعد باید هی هم بزنید و هم بزنید تا ته نگیره ... اینقدر هم بزنید تا حسابی غلیظ بشه و مسقطی از ظرف جدا بشه .
حالا اگه دوست دارید مسقطی را توی قالب با شکلهای متفاوت  (مثل گل و یا شکلهای هندسی ) بریزید یا اینکه مثل من توی یه ظرف مستطیلی شکل بریزید و بگذارید سرد شه و خودشو بگیره.
وقتی سرد شد قالب را برگردانید تا مسقطی از قالب جدا بشه و بعد یه چاقوی تیز را چرب کنید و مسقطی را به صورت لوزی برش بزنید. و روی آنرا با پودر پسته تزئین کنید.نوش جان .....pegah
نکته: برای سهولت در درست کردن مسقطی من مقدار آب سرد و گرم را جدا کردم البته که می تونید همه مواد را با هم قاطی کنید و بعد اینقدر هم بزنید تا شکر حل بشه ولی خوب اگه شکر را حل کنید بیشتر  راهو رفتین  :)

۲۹ نظر:

  1. ها ها ، خیلی باحال بود ، من هم همین امروز پستش رو گذاشتم :))))
    انگار باز دست همدیگه رو خوندیم پگاه جون
    نوش جونت عزیزم

    پاسخحذف
  2. خیلی باحال بود ، هر دوتون سر یه ساعت هم مسقطی گذاشتین ، جفتتون کمر همت بستین که دل منو آب کنییییییین :)))) دست گل هر دوتون درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هاهاها رزی جون فدای دلت عزیزم داریم یه کاری می کنیم دست بکار شی و مسقطی درست کنی :)

      حذف
  3. وقتى اماده شد و در ظرف ريختيد ايا ظرف را كاغذ ميگذاريد يا چرب ميكنيد يا نه. ميخوام بدونم نميچسبه. سوال ديگه اينكه وقتى هنوز خيلى سرد نشده ايا انقدر انعطاف پذيرى داره كه بشه در قيف با ماسوره ريخت. مرسى. در ضمن خيلى قشنگ شده و مطمئنا خوشمزه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم از تعریفتون عزیزم :) .....راستش سیما جون اگه به تصویر آخر نگاه کنید من مسقطی را وقتی از روی حرارت برداشتم که از ظرف جدا میشد برای همین بدون اینکه ظرفم رو چرب کنم تونستم مسقطی را به راحتی ازش جدا کنم . شما اگه تمایل دارید می تونید ته ظرفتون را چرب کنید. در مورد سوال دوم اینکه تا وقتی داغ است می تونید با قیف و ماسوره به آن فرم دهید ولی خوب باید گرمای بسیار زیاد و سوزاننده مسقطی را موقعی که توی قیف پلاستیکی یا پارچه ایی می ریزید تحمل کنید :)

      حذف
  4. Mishe khahesh konam tarze tahiye ye
    Loze peste ra ham bogzarid

    پاسخحذف
  5. بسیار عالی موفق وپیروز باشید پگاه جان

    پاسخحذف
  6. ممنون پگاه خانم....بابت زحمتات...
    فقط ی چی این دستور ک مثل فرنی هستش...
    من انتظار مسقطی قنادی روداشتم.
    ممنون میشم اگه دستورشو داری استاد ماباشی.
    مااااااااااچ

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم دوست عزیز ......فرمودید مثل فرنی شاید منظور شما مشکافی بوده که با مسقطی خیلی فرق می کنه !!!!!!! فرنی را نمیشه برش زد مگه اینکه خیلی خیلی سفت بشه :) دستور اصلی مسقطی همینه که نوشتم می تونید زود از روی حرارت بردارید تا حالت شل تری داشته باشه و کش بیاد مگه اینکه بخواهیدمثل نوع شیرازی بشه که باید توش از گلوکز یا ثعلب استفاده کنید .

      حذف
  7. ببخشید یک پیمانه یعنی چقدر دقیقا ؟؟ پیمانه چقدری؟

    پاسخحذف
  8. سلام
    نیازی نیست توش هل بریزیم؟

    پاسخحذف
  9. Ba salam man dorstesh kardam vali be nazaram kheili charb bod va vaghti toye
    ghablame bod roghana kheili to mavad nemirft kamel, modelesh intorye?? Mamnun

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست خوبم همینطور که تو تصاویر مرحله به مرحله می بینید این مشکل برای من پیش نیومد و نه تنها برای من بلکه برای تمام دوستانی که این مسقطی را درست کردن توی آلبوم دوستان می تونید کارهای زیباشون رو ببینید . نمی دونم کجای کار یا مواد اولیه ایی که استفاده کردید ایراد داشته که این مشکل پیش آمده یا اینکه خوب هم نزدید و همه مواد به خورد هم نرفتن و روغن روی کار آمده .... معموله نصف پیمانه روغن نباید زیاد بیاد و این دسر خوشمزه رو روغنی کنه امیدوارم دفعه بعد که درست کردید راضی باشید :)

      حذف
  10. Mamnun az javabeton. Shayad az neshaste bode. Man az neshaste podr nashode estefade kardam. Khob hatman age podresh mikardam byshtar toye 1peymane ja migereft. Nemidonam vali khoshmaze shode bod. Mitonid dastore rahatol holghom ham bezarid. Mamnuj az sayte alyton

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم دوست خوبم ... امیدوارم دفعه بعد عالی شه :)

      حذف
  11. سلام.مرسی بابت این دستورات آشپزی و شیرینی .من مسقطی رو با همین روش درست کردم با نشاسته گندم که البته مثل آرد پودری بود.خوب در اومد فقط یه مقدار طعم آرد میداد.گلاب هم در غربت پیدا نکردم.علتش چی بوده؟ مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست خوبم ... ممنونم از تعریفتون ... در مورد نشاسته باید بگم اگه از نشاسته گل استفاده می کردید دیگه این مشکل پیش نمیامد و مزه خوبی می گرفت ... چون کلا نشاسته گل مرغوبت بیشتری نسبت به انواع نشاسته داره . اگه هم گلاب پیدا نکردید از هل استفاده می کردید اونم طعم خوبی به مسقطی می ده :)

      حذف
    2. سلام .نشاسته گندم چه فرقی با نشاسته گل داره؟من جز نشاسته گندم و ذرت ، نشاسته دیگه ای ندیدم.
      با تشکر

      حذف
    3. سلام :) نشاسته گل همونیه که توی تصویر اول عکسشو گذاشتم و با پودر نشاسته فرق می کنه :)

      حذف
  12. salam,az inke ma ra dar tajrobiat khod sharik mikonid besyar sepas gozaram. neshasteh estefadeh shodeh bayad gandom basheh ya berenj?

    پاسخحذف