۱۳۹۲ آذر ۸, جمعه

کیک پرتقالی با تزئین میوه و آگار




کیک پرتقالی با تزئین میوه و آگار

باید بگم اصلا تصمیم نداشتم این کیک را به صورت هلال یا ماه برش بزنم می خواستم یه کیک گرد را تزئین کنم ولی همیشه آن چیزیکه من می خوام اتفاق نمیفته !!!!!!  .. وروجک خان ( پسر کوچولوم ) حتما حتما یه برش از کیک را می خواست برای همین سریع با یه چاقو به جون کیک خوشگل گرد افتادم و آنرا هلالی شکل کردم و تیکه گرد و تپل کیک هم به جناب همسر و پسرم رسید :))))) ....

مواد لازم:

آرد 300 گرم
تخم مرغ 4 عدد
شکر 200 گرم
روغن مایع 3/4 پیمانه 
آب پرتقال تازه 3/4 پیمانه
جوز هندی 1/8 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
رنده پوست پرتقال 1 قاشق غذا خوری

مواد لازم برای تزئین کیک :

خامه فرم گرفته 
میوه های فصل   ( من از موز و انار و فیله پرتقال  استفاده کردم )

طرز تهیه:

من توی کیک از آب پرتقال طبیعی استفاده کردم شما می تونید از آب پرتقال پاکتی هم استفاده کنید ولی چون آب میوه های کارخانه ایی به اندازه لازم شیرین هستند مقدار شکر توی دستور کیک را به 150 گرم  تغییر دهید. تا کیکتان بیش از اندازه شیرین نشه ...

ابتدا فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.
کف قالب 26 سانتی متری را با کاغذ روغنی بپوشانید یا چرب کنید.


شکر و تخم مرغها را خوب با همزن بزنید تا کرم رنگ شود بعد جوز هندی  و آب پرتقال و روغن مایع را هم به تخم مرغها اضافه کنید و خوب هم بزنید.


حالا بیکینگ پودر و آرد را با هم مخلوط کنید و به مایه کیک اضافه کنید و کمی هم بزنید تا آرد خوب با مواد کیک مخلوط شود و در آخر هم رنده پوست پرتقال را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا توی مایه کیک پخش شود.
مواد کیک را توی قالب بریزید و قالب را توی فر بگذارید تا به مدت 45 دقیقه یا تا زمانی که یک خلال دندان را توی کیک فرو کنید و تمییز بیرون بیاد ، بپزید.
کیک را روی پنجره سیمی بگذارید تا خنک شود.


حالا مانند تصویر یه دایره از کناره کیک ببرید تا کیک شما شبیه به هلال ماه شود.


بعد کیک را با خامه فرم گرفته پوشش دهید . من معمولا از خامه های شیرین شده قنادی که در سوپر مارکتهای بزرگ و یا لوازم قنادی فروشیها فروخته میشه استفاده می کنم . روش هم زدنش هم راحته کافیه خامه شیرین شده را توی ظرف استیل یا شیشه ایی بریزید و با هم زن هم بزنید تا فرم بگیره .


در این فاصله که مایه آگار خنک میشه میوه ها را آماده کنید موز را برش بزنید و انار را دان کنید و پرتقالها را فیله  کنید.
بعد میوه ها را به هر ترتیبی که دوست دارید روی کیک خامه کشیده شده بچینید ودر آخر مایه آگار خنک شده را با قلم موی شیرینی پزی روی میوه ها بزنید . تا یک لایه روی میوه ها را بپوشاند.
بعد کیک را توی یخچال بگذارید تا کمی خنک بشه و با چای و یا قهوه و.... سرو کنید.... نوش جان .....pegah


۶ نظر:

  1. دستت درد نکنه پگاه جون ، من با این پستت به یک جواب بزرگ رسیدم
    و ون هم اینه که آگار آگار همون گوس هست که ما استفاده میکنم و روی میوه ها میمالیم
    البته اونی که ما میگیریم شکلش با این فرق داره ولی دقیقا همین کار رو انجام میده
    مرسیییییییی
    :******

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم گیلدا جون اگه فرصت کردی عکسشو برام بفرست منم تا به حال گوس را ندیدم ولی اگه مثل آگار کیک رابراق می کنه خیلی عالیه :*

      حذف
  2. سلام خانومی دستت درد نکه کیک خیلی خوشمزه ای شد. من از آب پرتقال طبیعی استفاده کردم ولی طعم پرتقال رو نمیداد.یه سوال از پوست پرتقال خشک شده استفاده کنم یا تازه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم اگه رنده پوست پرتقال تازه هم بریزید عالی و خوشبو تر میشه ... نوش جان :)

      حذف
  3. درود به شما
    خیلی پیجتون عالیه حرف نداره
    من خیلی از دستورات طبخ شما استفاده کردم
    و به عنوان اولین پخت کیک هم این کیک پرتقالی رو درست کردم
    خیلی خوب شد و لی یه مشکل دارم و اون اینه که خیلی پف نکرد و وسطش یه مقدار خمیر شده بود
    میشه راهنمائی بفرمائید که چکار کنم که پف کنه یا به اصطلاح پوک بشه
    مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز .... خمیر شدن وسط کیک دلایل متعددی داره یکی از مهمترینش اینه که دمای فر تنظیم نیست.... یعنی یا خیلی زیاد بوده یا کم بوده شما باید بنا به شناختی که از فرتون دارید یه دمای گرم را انتخاب کنید . گاهی هم اگه از مواد سرد توی کیک استفاده کنید این حالت پیش میاد همیشه یادتون باشه اگه کیک یا شیرینی می خواهید درست کنید به غیر تارت همه مواد را به دمای محیط برسونید یعنی از قبل بگذارید بیرون تا گرم بشه :) ... یکی دیگه از دلایل هم اینه که موادتون رو خوب اندازه گیری نکردید و یه دلیل دیگه اینکه مواد را زیاد هم زدید یادتون باشه مرحله آخر که اضافه کردن آرد است همیشه باید کم هم بزنید به اندازه ایی که مواد با آرد مخلوط بشه و گلوله ایی نداشته باشه زیاد هم زدن مایه پف کیک را می خوابونه ..... امیدوارم دفعه بعد که درست کردید بهتر بشه دوست عزیز :)

      حذف