۱۳۹۲ آبان ۱۷, جمعه

مربای هویج


مربای هویج

هویج 1 کیلو
شکر 1 کیلو 
آب 500 میلی لیتر ( 2 پیمانه )
آبلیمو 1 قاشق غذا خوری( یا 1/2 قاشق چایخوری جوهر لیمو )
هل 3 عدد ( در صورت تمایل)

معمولا مربا ها را بهتر است توی ظرفهای لعابی درست کنید البته بجز مربای به که باید توی ظرفهای مس سفید شده درست بشه.
ابتدا هویج ها را در دستگاه غذا ساز یا با دست رنده کنید .
بعد آب و مقدار شکر ذکر شده را روی حرارت قرار دهید و خوب هم بزنید تا شکر در آب حل شود بعد به جوش بیاید .


به مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد و بعد هویج های رنده شده را به آب و شکر اضافه کنید و بگذارید تا دوباره به جوش آید و زیر مربا را کم کنید تا کم کم مربا به قوام لازم برسه برای اینکه بفهمید قوام لازم را به دست آورده یا نه مقداری از آب مربا را توی یه ظرف بریزید و بگذارید سرد بشه اگه غلیظ شده بود یعنی مربا آماده است. حدودا 1 تا 2 ساعت طول می کشه .بعد هم در پایان هل و 1 قاشق آبلیمو را اضافه کنید و بعد از اینکه یه جوش زد از روی حرارت بر دارید. من می گذارم بعد از پخت حدودا 5 تا 6 ساعت توی همان دیگ خنک بشه بعد توی یه ظرف شیشه ایی تمیز و کاملا خشک می ریزم و توی یخچال نگه می دارم. من این مربا خشک تر درست می کنم و زیاد آبدار نیست (مانند تصویر)........نوش جان..............pegah

نکته: بعضی ها می گذارند شربت به قوام لازم برسه بعد هویج را اضافه می کنند . این هم یه روش برای طبخ مربا است. ولی روشی که در بالا گفته شده تجربه من است که همیشه به این مدل مربای هویج را درست می کنم.

نکته: اگه در تهیه مربا بجای شکر از قند استفاده کنید مربا براق تر خواهد شد .
نکته: اگه مربا بیش از اندازه بجوشه و ترشی آن هم کم باشه شکرک می زنه .

نکته: اگه شربت مربا غلیظ نشود و شکر آن کم باشه مربا کپک می زنه.
نکته: اگه مربا تون شکرک زد فقط کافیه یه مقدار آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید تا دوباره 2 تا 3 جوش بزنه و بعد از روی حرارت بردارید.

۲ نظر:

  1. سلام و خسته نباشی بابت این همه زحمتی که می کشی اگه امکان داره حلوای هویج با شیره انگور رو آموزش بدی
    ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم دوست عزیز.... حتما در اولین فرصت براتون دستورشو می گذارم :)

      حذف