۱۳۹۲ آذر ۱۴, پنجشنبه

کوکوی اشپل (گيلانی)



کوکوی اشپل (گيلانی)

خاويار تازه ماهي سفيد 1 عدد متوسط
تخم مرغ 3 عدد
بيکينگ پودر1/2 قاشق چايخوري
برگ سير تازه 1 دسته ( 100 گرم)
زردچوبه به ميزان لازم
نمک و فلفل به ميزان لازم


 اول یه توضیح کوچولو راجع به اشپل یا خاویار باید بگم و اون اینه که این خاویار ماهی سفید دریای خزر است  و با خاویار ماهی ازون برون فرق می کنه ... حالا چرا اینو گفتم ؟؟؟ برای اینکه چند وقت پیش که توی یکی از پیجهای بزرگ آشپزی توی فیسبوک این غذا رو به اشتراک گذاشته بودم یک خانم عزیز کلی به من بد و بیراه گفت که چرا غذاهای گرون گرون  می گذارم و باید  از خدا و مردم ایران خجالت بکشم ... والا چی بگم دیگه  !!!!! :) محض یادآوری  خاویار ماهی سفید قیمتش از قیمت 1 کیلو موز هم کمتر است پس  این خاویار با اون خاویار گرون ماهی ازون برون که قیمتش بسیار گزاف است فرق می کنه ..... :)
بریم سر اصل مطلب که اونم در مورد این غذای خوشمزه و فوق العاده شمالی است ....بعضي ها توي اين کوکوي خوشمزه از سبزيهاي معطر محلي يا سبزي کوکو استفاده مي کنند. ولي اين روشي که من کوکو را درست مي کنم روش سنتي ايي است که مادر شوهرم درست مي کنه.

طرز تهیه :

پوست نازک دور خاويار را بکنيد و بعد خاويار را توي کاسه ريخته و تخم مرغها را هم روي آن بشکنيد و با همزن خوب هم بزنيد.
(البته قديميها با چنگال هم ميزدند.)

( من با هم زن هم ميزنم تا تمام دانه هاي خاويار از هم جدا بشه و کوکو حسابي پف کنه ) در صورتيکه دوست داريد مي توانيد با چنگال هم بزنيد.

بعد برگ سير را خرد کنيد و همراه بيکينگ پودر و نمک و فلفل و زردچوبه به خاويار اضافه کنيد و خوب با قاشق هم بزنيد .
حالا روغن را توي ماهيتابه ريخته و مايه کوکو را يکسره توي روغن داغ بريزيد و درب ماهيتابه را گذاشته و بگذاريد کوکو بپزه و بعد طرف دوم کوکو را هم سرخ کنيد .نوش جان.......pegah


نکته : در صورت تمايل مي توانيد بيکينگ پودر را حذف کنيد.




۲ نظر:

  1. اینی که شما میفرمایید خاویار نیست اشپل ماهی سفیده همین دیروز خریدم دونه ا ی 4000 تومان

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز خاویار همون اشپل است یکی به زبان فارسی و دومی به زبان گیلکی بله قیمتش هم همینه درسته :)

      حذف