۱۳۹۲ آذر ۱۶, شنبه

کدو حلوایی پلو


الان فصل کدو حلوایی است  پس فرصت درست کردن این پلوی خوشمزه را از دست ندید .... گرچه من با غذاهای شیرین زیاد میونه  خوبی ندارم  ولی خوشبختانه کدوحلوای  که من استفاده کردم زیاد شیرین نبود و غذا مزه شیرین به خودش نگرفت ....البته خیلی ها کمی شکر هم موقع تفت دادن به کدو حلوایی اضافه می کنن که اون هم سلیقه ایی است .....از آنجاییکه روش درست کردن این غذا را به سلیقه خودم تغییر دادم اسمی از شهر خاصی نمی برم  ولی در کل بیشتر مناطق سردسیر مخصوصا نواحی شمال غرب  ایران این پلوی خوشمزه را درست می کنن. .  :)))

کدو حلوایی پلو

کدو حلوایی 400 گرم پوست کنده و مکعبی خرد شده ( از قسمت گوشتی کدو حلوایی استفاده کنید تا برشهای زیبا تری داشته باشید.)

برنج 3 پیمانه پلو پز
گوشت چرخکرده 300 گرم
پیاز 1 عدد کوچک و رنده شده و آب گرفته
پیازداغ 5 قاشق غذا خوری
ادویه پلویی و پودر لیمو عمانی و زردچوبه به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
محلول زعفران  2 قاشق غذاخوری در صورت تمایل 


برنج را به همراه مقداری آب و نمک به مدت 4 تا 5 ساعت بخیسانید.

گوشت چرخکرده را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل خوب مخلوط کنید و ورز دهید و از مواد گوشتی به اندازه گردوی کوچک بردارید و درد دست گرد کنید و در روغن داغ سرخ کنید و به کناری بگذارید.

برنج را روی حرارت بگذارید و وقتی جوش آمد و دونه های برنج نرم شد آنرا آبکش کنید.

حالا 300 گرم از کدو حلوایی ها را با پیاز داغ و گوشت قلقلی  کمی نمک و فلفل و پودر لیمو عمانی و زردچوبه  تفت بدید . ( می تونید همه کدو حلوایی را استفاده کنید من این 100 گرم را برای تزئین کنار گذاشتم . )

یک لا برنج توی دیگ بریزید و یک لا از مواد کدو حلوایی و قلقلی و کمی هم ادویه پلویی و دوباره یک لا برنج ... تا آخر این کار را ادامه دهید که مواد تمام شود.

بگذارید برنج دم بکشد و 5 دقیقه مانده به سرو در صورت تمایل محلول زعفران را روی برنج بریزید و بعد برنج را سرو کنید .
من برای اینکه کدو حلوایی ها خوب خودشون را توی برنج نشون بدن 100 گرم از کدو حلوایی را برداشتم و کمی در روغن تفت دادم تا نرم بشه بعد موقع سرو روی برنج ریختم  :)

البته من یه کدو کوچیک را برای سرو این پلوی خوشمزه در نظر گرفتم تا کمی چهره متفاوت تری بهش داده باشم . به این صورت که کدو را بخار پز کردم و توش را با کدوحلوایی پلو پر کردم :)

نکته: اگه این غذا را شیرین میل می کنید موقعی که دارید کدو حلوایی را تفت می دید 2 قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه کنید.

۴ نظر:

  1. به به خوش به حالت که خانواده ات می خورن. همسر من لب نمی زنه به کدو نه کدو سبز نه حلوایی....در نتیجه من محرومم از این خوراکیهای خوشمزه!!!!! نوش جون شما باشه :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ای جان شادی عزیزم لطف داری گلم :*** .... راستش منم موقعی که می خوام غذاهایی غیر از غذاهایی که شوهرم دوست داره درست کنم ... اعلام نمی کنم غذا چی داریم.... موقع ظهر رو نمایی می کنم وقتی می خوره تازه خوشش میاد :))))

      حذف
  2. سلام پگا ی عزیز بسیاز زیبا بود . وحید از افغانستان

    پاسخحذف