۱۳۹۲ دی ۲۳, دوشنبه

پهتی چغندر بوشهری ( پتی چندر )

پهتی چغندر ( پتی چندر )

هر چی از مزه خوب این غذای اصیل بوشهری بگم کم گفتم ولی واقعاااااا جاش توی دستورهای غذایی خالی است چون کم کم داره به فراموشی سپرده میشه ... این غذا را هم با پلو می تونید نوش جان کنید و هم با نون فقط نکته مهم اینه که از تمر هندی سیاه استفاده کنید تا یکم رنگش تیره تر بشه و حسابی تند و تیزش کنید :))))  . معمولا تنها با ماش و یا تنها با لوبیا چشم بلبلی  و یا مخلوط این دو حبوبات هم درست میشه  که من ازترکیب این دو حبوبات استفاده کردم  ولی مادر بزرگم فقط با لوبیا چشم بلبلی این غذا رو درست می کنه . امیدوارم درست کنید و لذت ببرید....pegah



مواد لازم :

چغندر 250 گرم
برگ چغندر/ گشنیز / برگ سیر( سیر سبز)  همه با هم 250 گرم و خرد شده  (مقدار گشنیز بیشتر از دو سبزی  دیگه باشه .)
پیاز 1 عدد متوسط و ریز خرد شده
سیر 2 حبه ریز خرد شده ( در صورت تمایل )
آب تمر هندی سیاه 1 لیوان پر و غلیظ
ماش 1/2 پیمانه
لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه
نمک و فلفل قرمز به میزان لازم ( میزان فلفل این غذا باید زیاد باشه )
زردچوبه  به میزان لازم

اول از همه چغندرها را بشویید  و پوست بکنید و مکعبی خرد کنید.

توی دیگ مقداری روغن بریزید و پیاز را توی آن سرخ کنید تا طلایی شود . سیر را هم اضافه کنید و کمی  تفت دهید و بعد زردچوبه و فلفل قرمز و چغندر ها و ماش و لوبیا چشم بلبلی و سبزی خرد شده را به پیاز اضافه کنید و بعد 1 لیتر آب روش بریزید و نمک آنرا اندازه کنید و بگذارید تا حبوبات و چغندر خوب بپزند .این غذا کلا کم آب است نباید زیاد آبکی و شل باشه هرجا احساس کردید غذا به مقدار آب نیاز داره کمی آب به آن اضافه کنید .

وقتی غذا پخت با گوشت کوب آنرا بکوبید تا له بشه . البته من زیاد له لهش نکردم  بعضی ها مثل آش کاملا آنرا له می کنن  :)

آب تمر را هم ( توی نکته ها طرز درست کردنش را توضیح دادم  )  درآخر به غذا اضافه کنید و بگذارید تا به مدت 10 دقیقه دیگر کمی جا بیفته و مزه دار شه . بعد توی ظرف سرو بکشید و با کمی پیاز داغ و یا نارنج  و یا با پلو نوش جان کنید.....pegah

نکته: بعضی از همشهریهای عزیزم توی این غذا  سیب زمینی و شوید اضافه می کنند که در اصل در ترکیب این غذا وجود نداره ... ولی خوب اضافه کردنش سلیقه ایی است .

نکته: برای درست کردن آب تمر هندی :  مقدار 50 گرم از تمر هندی سیاه را توی 1 لیوان آب گرم بندازید و با دست کمی چنگ بزنید تا همه عصاره تمر هندی خارج بشه و بعد این عصاره را از صافی رد کنید و به غذا اضافه کنید.

نکته: حتما حتما این غذا را تند درست  کنید.

نکته: اگه تمر هندی سیاه ندارید می تونید از نوع قهوه ایش استفاده کنید.

نکته: اگه از سیر سبز تازه استفاده می کنید 1 کله سیر با برگ ،  کافیه و نیازی نیست 2 حبه سیر توی دستور را به پهتی اضافه کنید.

۴ نظر:

  1. خیلی عالی بود ، تا حالا نشنیده بودم پگاه جان ، اما من متاسفانه به برگ سیر و برگ چغندر دسترسی ندارم ، بعد هم عزیزم ، تو مواد لازم شلغم ننوشتی ، اما تو دستورت هست ، در هرصورت دست گلت درد نکنه :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فدات رزی جونم .....هاهاهاخوب مچم رو گرفتی اشتباه تایپی بود مادر منظور چغندر بود...... می تونی بجای برگ سیر از سیر استفاده کنی و اگه برگ چغندر نداری یکم اسفناج بریز طعمش خوب میشه من یکبار امتحان کردم ..... ولی در کل اگه با این مواد اصلیش درست بشه طعمش یه چیز دیگه است . :**

      حذف
    2. ها ها ها ، عزیییزم ، نه که توجهم جلب شد که درستش کنم ، به نظرم اومد عزیزم ، پس با این موادی که گفتی ، سعی میکنم بدرستمش :)

      حذف